Αλλαγή λαδιών – Πόσο χρειάζεται το αμάξι μου;

Αλλαγή λαδιών – Πόσο χρειάζεται το αμάξι μου;

Η αλλαγή λαδιών σε οποιοδήποτε όχημα είναι μια από τις πιο συνηθισμένες εργασίες συντήρησης. Μια ερώτηση που οι περισσότεροι έχουμε βρεθεί να κάνουμε, τουλάχιστον μια φορά ως κάτοχοι αυτοκινήτου, είναι φυσικά : “πόσο λάδι παίρνει το δικό μου”; Με την ηλεκτροκίνηση να είναι καθοδόν για το 2030, αργά η γρήγορα αυτή η ερώτηση θα μείνει για τους “χομπίστες” της εσωτερικής καύσης. Ίσως όμως και όχι. Όταν ο Dan από το “What’s Inside” πήγε να ανοίξει στα δύο τον κινητήρα ενός Tesla Model S το πρώτο πράγμα που είδε.. Έμοιαζε με ένα μπλε λιπαντικό!

Κανείς μας δεν ξέρει ακόμη πιο ακριβώς είναι το μέλλον του ηλεκτρικού κινητήρα όμως. Εκτός ίσως από τον Elon Musk! Μέχρι να μάθουμε και εμείς, καλό είναι να ξέρουμε πως συντηρούμε σωστά αυτόν που ήδη έχουμε. Ένα από τα πιο εύκολα πράγματα που μπορούμε να κάνουμε είναι να “φρεσκάρουμε” τα λάδια του, πάντα βάση προδιαγραφών και εντός των (χιλιομετρικών ή χρονικών) ορίων συντήρησης που συστήνει ο κατασκευαστής.

Αλλαγή λαδιών – Γιατί την κάνουμε

Αρκετοί το έχουμε ως δεδομένο ότι η αλλαγή λαδιού είναι μέρος της συντήρησης ενός αυτοκινήτου. Αυξάνει τη ζωή του κινητήρα, διευκολύνει τη λειτουργία του και φυσικά μας κρατάει εντός ορίων περιβαλλοντολογικών ρύπων.Αυτά μπορεί να ακούγονται εύλογα για μερικούς, όμως κάποιοι που για πρώτη φορά γίνονται οδηγοί ίσως να μην είναι γνώστες. Η καλή λίπανση του κινητήρα μπορεί όχι μόνο να μας κάνει τη ζωή πιο εύκολη αλλά και να μας γλυτώσει πολλά χρήματα!

Όλοι οι κατασκευαστές οχημάτων προειδοποιούν ενάντια στην χρήση παλιού ή λάθος προδιαγραφών λαδιού για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Μερικές μόλις από τις προειδοποιήσεις τους περιλαμβάνουν :

  • Μειωμένη απόδοση του κινητήρα στον δρόμο
  • Δυσκολία στην εκκίνηση
  • Μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου
  • Υψηλότερες εκπομπές ρύπων αλλά και
  • Μεγαλύτερη φθορά των εξαρτημάτων του κινητήρα

Όπως γίνεται εμφανές το λάδι δίνει ζωή όχι μόνο στον κινητήρα αλλά και στο περιβάλλον. Είναι κάτι σα το αίμα για το ανθρώπινο σώμα – έχει τόσες λειτουργίες που αν χαθεί η ισορροπία του ή μολυνθεί, έχουμε πρόβλημα. Αλώστε ζητάμε από ένα μεταλλικό κατασκεύασμα, να δημιουργεί και να κρατάει μέσα του χιλιάδες, μικρές εκρήξεις. Δεν το λες και εύκολο..

Πως ξεχωρίζουμε το σωστό λάδι κινητήρα για το δικό μας όχημα;

Προφανώς όλα τα λάδια δεν είναι ίδια. Το βλέπετε και στην παρακάτω εικόνα.

Τι κάνει όμως ένα λάδι καταλληλότερο για εμάς από ένα άλλο;

Αλλαγή λαδιών – Πως τα ξεχωρίζουμε

Το πρώτο στοιχείο που πρέπει να αναγνωρίσουμε στο λάδι που θα διαλέξουμε είναι η πυκνότητα του. Συχνά ακούμε να μας λένε “βάλε αυτό – είναι πιο αραιό και θα πηγαίνει πιο εύκολα” ή “βάλε το πιο παχύ λάδι για να σταματήσει να χάνει”. Η πραγματικότητα είναι σαφώς πιο σύνθετη και κάποιες λύσεις του ποδαριού μπορεί να λειτουργούν αλλά παραμένουν η γρήγορη λύση – όχι η καλύτερη. Συχνά ούτε και η πιο φτηνή!

Τα περισσότερα οχήματα της Ford αυτή τη στιγμή στηρίζονται στο 5W-30. Τα πιο μοντέρνα – μοντέλα που βγήκαν περίπου από το 2015 και ύστερα – έχουν χρησιμοποιούν το 5W-20 ή 0w-20. Τι σημαίνουν όμως αυτά τα νούμερα;

Ρευστότητα λαδιού

Είναι απλό! Ένα από τα προβλήματα που λύνει το λάδι είναι η τριβή μεταξύ των μεταλλικών εξαρτημάτων. Τα παλιότερα χρόνια, πριν ξεκινήσουν οι εταιρίες να βάζουν βελτιωτικά πρόσθετα στην χημική τους σύνθεση, χρησιμοποιούνταν ορυκτέλαιο. Το κακό με αυτό ήταν ότι όταν ο καιρός πάγωνε το λάδι γινόταν πιο παχύρευστο, με αποτέλεσμα κάποιες φορές να μην μπορεί να πάρει μπροστά ο κινητήρας. Η SAE (Society of American Engineers) δημιούργησε μια κλίμακα που διαχώριζε λοιπόν τα λάδια βάση της πηκτικότητας τους από τις ψυχρές και στις υψηλές θερμοκρασίες.

Το πρώτο συνθετικό του τύπου αυτού – στο παραπάνω παράδειγμα, το “5W” – είναι ο δείκτης πηκτικότητας λαδιού στους -40 βαθμούς Κελσίου. Το “W” σημαίνει “winter” (δηλαδή “χειμώνας”) ενώ το 30 υποδεικνύει την συμπεριφορά του λαδιού στις υψηλές Θερμοκρασίες – +35 βαθμούς για το ίδιο παράδειγμα. Όπως θα δείτε και στον παρακάτω ενδεικτικό πίνακα η κλίμακα είναι μεγάλη παρότι δεν περιλαμβάνονται όλες οι πιθανές τιμές.

Συνθετικό ή μη Συνθετικό;

Υπάρχουν πολλοί παράγοντες που έπαιξαν ρόλο στη δημιουργία των συνθετικών λαδιών. Ο βασικότερος όλων είναι ότι απλά δουλεύουν καλύτερα με τον κινητήρα!

Χάρη στις βελτιώσεις στο σχεδιασμό, τη συναρμολόγηση και την κατασκευή, οι νεότεροι κινητήρες είναι κατασκευασμένοι να αντλούν μεγαλύτερες επιδόσεις τόσο από τα υλικά όσο και από τον σχεδιασμό τους. Αυτό από τη μια μπορεί να σημαίνει ότι παίρνουμε περισσότερη ταχύτητα, επιτάχυνση και λιγότερη κατανάλωση καυσίμου. Από την άλλη όμως ο κινητήρας λειτουργεί με στενότερα περιθώρια ανοχής από ότι ένας με τεχνολογία από τη δεκαετία του ’90.

Η διαδεδομένη χρήση του τούρμπο, τα συστήματα ψεκασμού καθώς και η σμίκρυνση του ίδιου του κινητήρα έχουν ως (άγνωστο για εμάς ίσως) αποτέλεσμα, να αναγκάζουν τη μηχανή να λειτουργήσει σε μεγαλύτερες θερμοκρασίες και για αυτό απαιτείτε και καλύτερη προστασία της. Το συνθετικό λάδι είναι έτσι δομημένο ώστε να μειώνει ακόμη περισσότερο την τριβή, ελαχιστοποιώντας την παραγωγή θερμότητας. Επίσης η επίστρωση που αφήνει συχνά είναι πιο λεπτή διευκολύνοντας τα διάφορα ρουλεμάν να μειώσουν τις φθορές του.

Αλλαγή λαδιών – Εν κατακλείδι

Για την καλύτερη απόδοση του κινητήρα λοιπόν και τη μεγιστοποίηση του χρόνου ζωής του, ο κάθε κατασκευαστής ερευνά ποιο λάδι λειτουργεί σωστά, προτού βγάλει το όχημα στην αγορά. Το αποτέλεσμα της έρευνας αυτής, το παραθέτει μαζί με τις υπόλοιπες συστάσεις του στο εγχειρίδιο χρήσης που παίρνουμε από την αντιπροσωπεία.

Καμιά φορά αυτά τα εγχειρίδια χάνονται ή στην περίπτωση αγοράς από άλλο ιδιώτη, μπορεί να μην τα πάρουμε και ποτέ! Για αυτό και εμείς φτιάξαμε τον ακόλουθο οδηγό για όλους τους ενδιαφερόμενους. Εδώ θα συγκεντρώνουμε τις συστάσεις της Ford για κάθε της μοντέλο, σε μια βολική και προσβάσιμη λίστα την οποία σας παραθέτουμε παρακάτω. Βρείτε το όχημά σας και ακολουθήστε τον σύνδεσμο :

Fiesta

Fiesta Fusion

Focus

  • (1998 – 2005)
  • (2004 – 2008)
  • (2011 – 2015)
  • (2014 – 2019)
  • (2018 -)
  • Cabriolet (2006 – 2010)

Ecosport

  • (2013 – 2017)
  • (2017)

B-Max

  • (2012 – 2017)

C-Max

  • (2003 – 2007)
  • (2007 – 2011)
  • (2011 – 2015)
  • (2015 -)

Ka

  • (1998 – 2008)
  • (2008 – 2016)
  • (2016 -)

Street Ka

  • (2003 – 2005)

Kuga

  • (2008 – 2013)
  • (2013 – 2020)
  • (2020 -)

Mondeo

  • (2000 – 2007)
  • (2007 – 2014)
  • (2014 -)

Mustang

  • (2015 -)

Ranger

  • (2006 – 2009)
  • (2009 – 2011)
  • (2011 -2020)

S-Max

  • (2006 – 2015)
  • (2015 -)

Galaxy

  • (2006 – 2015)
  • (2015 -)

Transit

  • (2000 – 2006)
  • (2006 – 2014)
  • (2014 – 2019)
  • (2019 -)

Transit Tourneo

  • Connect (2013 -)
  • Courier (2014 -)
  • Custom (2012 -)

Transit Connect

  • (2002 – 2013)
* Οι πληροφορίες που παρέχονται στο παρών άρθρο προέρχονται από τις επίσημες πηγές που παρέχει η Ford Motor Hellas S.A.I.C.